کارنامه دولت در خراسان جنوبی سال ۱۴۰۲ موفق بود

استاندار خراسان جنوبی گفت: سال ۱۴۰۲ اتفاقات خوب و مبارکی برای توسعه استان رقم خورد و کارنامه دولت در این استان موفق بود.

 قناعت استاندار خراسان جنوبی در ویژه برنامه تحویل سال نو شبکه خاوران با اشاره به اینکه اواخر خرداد ۱۴۰۲ عملیات اجرایی فاز یک خط انتقال گاز ۳۶ اینچ از دو راهی دشتک زابل به نهبندان با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال آغاز شد، افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده فاز نخست این طرح در هفته دولت سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: با افتتاح فاز نخست یعنی انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان، عملیات اجرایی انتقال گاز از نهبندان به سربیشه نیز با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

قناعت بیان کرد: با اجرای طرح خط انتقال دشتک - زابل - نهبندان، ۱۱ میلیون متر مکعب بر ساعت به ظرفیت انتقال گاز استان اضافه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز اجرای پروژه فراملی راه آهن خراسان جنوبی با حضور رئیس جمهور در سال ۱۴۰۲، ادامه داد: درخصوص تأمین اعتبار این طرح نامه‌ای توسط استان، وزارت راه و شهرسازی و معاونت اجرایی رئیس جمهور تهیه و به سران قوا ارسال شد که مورد تأیید قرار گرفت و به تأیید مقام معظم رهبری هم رسید که منابع این خط ریلی از طریق تهاتر نفتی از محل صندوق توسعه ملی تأمین شود.

وی گفت: طول راه آهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که ۴۳۲ کیلومتر آن در خراسان جنوبی قرار دارد.

قناعت تصریح کرد: اجرای طرح ریلی استان در ۱۵ قطعه تعریف شده که اکنون ۱۲ قطعه آن فعال است و سه قطعه دیگر هم به زودی فعال خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه راه آهن شرق کشور اکنون در مرحله زیرسازی است که اعتبار آن ۱۸۰ هزار میلیارد ریال است و از این میزان ۱۲۰ هزار میلیارد ریال آن برای زیرسازی در حوزه جغرافیای خراسان جنوبی است افزود: تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال به استان تخصیص یافته که در صورت ارائه فهرست بهای کارکرد، به پیمانکاران پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت عملیات اجرایی راه آهن استان، بیان کرد: عملیات زیرسازی ۹۰ کیلومتر از محور بیرجند - یونسی تکمیل شده و آماده روسازی و ریل‌گذاری است.

قناعت به سه دهه خشکسالی استان اشاره کرد و گفت: در این راستا راهکار‌های مختلفی برای مدیریت خشکسالی اندیشیده شده که راهکار اصلی، انتقال آب دریای عمان است البته انتقال آب از خلیج فارس هم در دستور کار است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: انتقال آب از خلیج فارس به سه راهی سرچشمه رسیده و از آنجا خط سوم به سمت اصفهان، خط اول به سمت یزد و خط دوم به سمت کرمان و خراسان جنوبی اجرا می‌شود به جهت اینکه این پروژه ممکن است زمان‌بر شود لذا یکی از پیگیری‌های دولت، ایجاد خط چهارم بود که انتقال آب از دریای عمان است.

وی عنوان کرد: با پیگیری صورت گرفته اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال اجراست که خط مستقیم انتقال آب به خراسان جنوبی ۳۸۰ کیلومتر و انشعابات آن هم ۲۷۰ کیلومتر طول دارد.

قناعت اضافه کرد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ شاهد مرحله چهارم (لوله گذاری) پروژه انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی خواهیم بود که اگر با همین روند پیش برویم تا پایان سال ۱۴۰۴ آب به استان خواهد رسید.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مصرف سالانه آب در استان ۵۵ میلیون متر مکعب است، ادامه داد: سهم استان از اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان در فاز نخست ۶۰ میلیون متر مکعب است یعنی در چند سال آینده کسری آب ۱۴۲۵ را تأمین خواهیم کرد و در مجموع ۱۸۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب در افق برنامه پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه با اشاره به نهضت احیای واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل در استان، گفت: در همین راستا نسبت به شناسایی واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل اقدام شد که در مجموع طی ۲ سال اخیر ۴۶۶ واحد تولیدی و صنعتی استان احیا و فعال‌سازی و یا به ظرفیت اسمی خود رسیده است.

قناعت به راه‌اندازی کارخانه قند قهستان در پی دستور رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: در سفر رئیس جمهور به درمیان در ۱۵ شهریورماه، ائمه جمعه شیعه و سنی یکی از دغدغه‌های جدی مردم شهر اسدیه را راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان عنوان کردند.

وی بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته کارخانه قند قهستان در شهر اسدیه پس از یک دهه تعطیلی مجدد راه‌اندازی و دستور رئیس جمهور در جمع مردم این شهرستان محقق شد.

قناعت به تأمین مسکن در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم تنها ۱۲ هکتار از حریم به محدوده شهر‌های استان الحاق شد، اما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵ هزار هکتار به محدوده‌های شهر‌های خراسان جنوبی الحاق شده است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ ساخت مسکن را با جدیت ادامه خواهیم داد، افزود: خراسان جنوبی رتبه اول کشور در تمامی مراحل ساخت طرح نهضت ملی مسکن را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه دوم کاهش نرخ بیکاری را در کشور کسب کرده است، گفت: نرخ بیکاری در استان در پاییز امسال ۵.۵ درصد بود که اکنون به پنج درصد کاهش یافته است.

قناعت با اشاره به اینکه در ۲ سال دولت سیزدهم ۲ هزار میلیارد ریال پروژه برق‌رسانی در استان افتتاح شده و ۶۳۰ میلیارد ریال پروژه آماده افتتاح و ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال پروژه هم در دست اجراست، بیان کرد: از اول انقلاب تاکنون در کل خراسان جنوبی ۲ پست ۴۰۰ کیلو ولت احداث شده، اما در طول این ۲ سال عملیات اجرایی ۲ پست ۴۰۰ کیلو ولت در نهبندان و فردوس آغاز شده است.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: در کنار پیگیری ابر پروژه‌ها در استان از کار‌ها و برنامه‌های دیگر غافل نیستیم و در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه راه و احداث باند دوم جاده، در حوزه آب و انعقاد قراداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، در حوزه ورزش و جوانان، عمران شهری روستایی، بهداشت و درمان، گازرسانی به جمعیت شهری و روستایی و همچنین در حوزه فناوری و ارتباطات، نوسازی مدارس، صنعت و معدن و حضور هلدینگ خوارزمی و شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو، اتفاق خوبی در خراسان جنوبی رقم خورد و پیگیر پروژه‌های فرهنگی هستیم.

وی افزود: همین روند و توجه به حوزه‌های زیرساختی، اقتصادی و فرهنگی و اتمام پروژه‌های نیمه تمام برای سال ۱۴۰۳ در دستور کار است البته برنامه‌های جدیدی هم اضافه خواهد شد.

قناعت با اشاره به کسب رتبه دوم استان در میزان مشارکت در انتخابات، از مردم خراسان جنوبی که حماسه‌ای دیگر در انتخابات ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ خلق کردند و نشان دادند از بصیرت و قدرت تحلیل سیاسی بالایی برخوردار هستند، قدردانی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند