طرح «باک پُر» در مرز زمینی دوغارون به اجرا در آمد

رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه تایباد گفت: طرح «باک پُر» با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت در پایانه مرزی دوغارون به اجرا در آمد.

علیرضا یزدی نژاد رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه تایباد گفت: طرح سراسری «باک پُر» یا «فول باک» برای کامیون‌های ترانزیتی افغانستانی در مرز زمینی دوغارون تایباد به اجرا در آمده که هدف اصلی آن، جلوگیری از قاچاق سوخت و مشتقات نفتی است.

وی افزود: به دنبال این طرح، هزینه گازوئیل برای کامیون‌های افغانستانی بر حسب باک پُر و با نرخ تعادلی هر لیتر ۳۶ هزار تومان محاسبه و دریافت می‌شود و دست دلالان سوخت را در این حوزه کوتاه می‌کند.

رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه تایباد ادامه داد: در گذشته، برخی از کامیون‌های ترانزیتی افغانستانی با باک‌های بزرگتر، غیر استاندارد و حتی اضافه، اما خالی، وارد مرز دوغارون و خاک ایران می‌شدند که با دریافت سوخت از دلالان با قیمت پایین، میزان زیادی سوخت را از کشور خارج می‌کردند.

یزدی نژاد بیان کرد: در طرح «باک پُر» کامیون‌های افغانستانی باید از جایگاه مرزی با نرخ تعادلی سوخت گیری کنند که هزینه آن به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: این طرح سراسری نیز در دیگر پایانه‌های مرزی کشور اجرا می‌شود و از مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور است.

رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه تایباد گفت: در حال حاضر یک جایگاه سوخت در پایانه مرزی دوغارون، وظیفه سوخت رسانی به ناوگان ترانزیتی را در طرح مذکور بر عهده دارد.

یزدی نژاد اضافه کرد: همچنین در مرحله دوم، طرح «باک پُر» برای کامیون‌هایی که به منظور ترانشیپ یا همان باراندازی کالا به منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه مرزی دوغارون وارد می‌شوند؛ به اجرا در خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر جلوگیری از قاچاق و خروج غیر مجاز سرمایه ملی، جمع‌آوری باک‌های اضافه و جاسازی شده، توجه به استانداردسازی باک خودروها، افزایش پایش‌های الکترونیکی سوخت در مرزها، سامانه‌ای شدن فرآیند فروش سوخت مرزی و افزایش سلامت اداری از دیگر دستاورد‌های این طرح است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد