زنگنه:

تولیدکنندگان نفت برای بقا باید با هم همکاری کنند

وزیر نفت کاهش اخیر قیمت نفت را بی‌سابقه دانست و گفت: حل مسائل مربوط به بازار نفت نیازمند همراهی جهانی است و تولیدکنندگان برای بقا باید با هم همکاری کنند، به‌ویژه تولیدکنندگانی که هزینه بیشتری برای تولید نفت می‌پردازند.

بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) در حاشیه نشست هیئت دولت یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت نفت را شیوع ویروس کرونا عنوان و اظهار کرد: با شیوع این ویروس مصرف فرآورده‌های نفتی به‌شدت کاهش یافته و بخش مهمی از صنعت هوایی جهان تعطیل و حمل مسافر دچار اختلال شده است، در این شرایط پالایشگاه‌ها تولیدشان را کاهش داده‌اند و تقاضا برای نفت خام به‌شدت کاهش یافته است.

وی برآورد اولیه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از مازاد عرضه در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ را روزانه ۳ میلیون بشکه عنوان کرد و گفت: این برآورد در نشست اخیر کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که فروردین‌ماه برگزار شد ۱۱ میلیون بشکه افزایش یافت و پیش‌بینی شده است بازار نفت در سه ماه دوم امسال (میلادی) با ۱۴ میلیون بشکه مازاد عرضه روبه‌رو شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ویروس کرونا دلیل مازاد عرضه در بازار نفت است، یادآوری کرد: البته متأسفانه از اسفندماه پارسال شاهد آغاز جنگ قیمت از سوی برخی کشورها بودیم. آنها رجزخوانی کردند که عرضه نفت را در بازار زیاد می‌کنیم و این موضوع بحران در بازار نفت را تشدید و عمق آن را زیاد کرد.

مقدار کاهش تولید کافی نیست

زنگنه با بیان اینکه مخازن ذخیره‌سازی با مقدار نفت مازادی که وارد بازار شد، پر شده است و باید از بازار جمع شود، اظهار کرد: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در نشست اخیر خود (۲۴ فروردین‌ماه) توافق کردند تولید نفت خود را از یکم ماه مه حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر این توافق از یکم ماه مه و به‌طور ۱۰۰ درصد اجرایی شود آرامش به بازار نفت آرام و تدریجی بازخواهد گذاشت، تصریح کرد: آنچه مهم است اینکه بازار این مقدار کاهش تولید نفت (حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز) را با توجه به شرایط بازار، وضع ذخایر و تقاضا و نامعین بودن بحران کرونا کافی ندانسته است.

وزیر نفت با بیان اینکه قیمت نفت برنت دریای شمال دیروز به زیر ۲۰ دلار و سبد نفتی اوپک به ۱۴ دلار و ۵۰ سنت رسید که سال‌ها بود بازار چنین قیمت‌هایی را تجربه نکرده بود، افزود:‌ این نشان‌دهنده عمق مشکلاتی است که باید به‌سرعت و با کاهش تولید جدید آن را برطرف کرد.

زنگنه موفقیت در این عرصه را به اقدام‌های اعضای غیراوپک به‌ویژه تولیدکنندگانی که هیچ تعهدی تاکنون به‌عهده نگرفته‌اند مانند تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا و کانادا منوط دانست و گفت: این شرایط یک بحران عمومی است و باید به‌صورت جهانی مدیریت شود، بنابراین تنها اوپک نمی‌تواند این مشکل را حل کند و اگر همه تولیدکنندگان نفت در این زمینه مشارکت نکنند به‌طور طبیعی از طریق بازار تنبیه خواهند شد.

وی به ورشکستگی شرکت‌های نفتی در آمریکا و کانادا اشاره کرد و گفت: همان‌طور که در مقابله با کرونا همه جهان باید با هم همکاری کنند حل مسئله نفت نیز نیازمند همراهی جهانی است و تولیدکنندگان برای بقا باید با هم همکاری کنند، به‌ویژه تولیدکنندگانی که نفت گران‌تری تولید می‌کنند.