سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی؛

بیانیه پایانی نشست وزارتی اوپک پلاس

سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک شامگاه سه‌شنبه (۱۶ دی‌ماه) با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.


سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شامگاه سه‌شنبه (۱۳ آذرماه) از طریق ویدئوکنفرانس با حضور ۲۳ کشور عضو با انتشار بیانیه‌ای به‌ کار خود پایان داد.

در این نشست که یک روز پس از دور نخست مذاکرات در چهارم ژانویه (۱۵ دی‌ماه) ادامه یافت، بر تعهد کشورهای تولیدکننده حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation)، منافع مشترک کشورهای تولیدکننده، عرضه کارآمد، مقرون‌به‌صرفه و مطمئن برای مصرف‌کنندگان، بازگشت منصفانه سرمایه‌گذاری و بازار پایدار تأکید شد.

افزون بر این، توافق دهمین نشست فوق‌العاده تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در ۱۲ آوریل ۲۰۲۰ برای کاهش تدریجی تولید نفت خام و اجماع  در ششم ژوئن طی یازدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس و نتایج دوازدهمین نشست وزارتی این ائتلاف در سوم دسامبر ۲۰۲۰ نیز مورد توجه قرار گرفت.

در این نشست، بر وقایع بی‌سابقه سال ۲۰۲۰ و تأثیر تکان‌دهنده ویروس همه‌گیر جهانی کرونا بر اقتصاد و بازارهای جهانی تأکید و از کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری برای اجرای تاریخی بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تعدیل تولید نفت خام با هدف رفع چالش‌های عمده و شرایط بازار در پی شیوع ویروس کرونا قدردانی شد.

در سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس یادآوری شد که سرعت گرفتن دوباره شیوع ویروس کرونا، اعمال دوباره محدودیت‌های سختگیرانه رفت و آمد، افزایش قرنطینه‌ها و تردیدهای پیش‌رو سبب شکننده‌تر شدن روند بهبود اوضاع اقتصادی شده است، به‌طوری که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ میلادی این شرایط نیز ادامه یابد.

در این نشست مطرح شد که به‌تازگی شرایط روانی بازار نفت در پی اجرای برنامه‌های واکسیناسیون و بهبود شرایط بازارهای دارایی بهبود یافته است، اما به دلیل تقاضای ضعیف و حاشیه سود پایین بخش پالایش و دیگر تردیدهای اساسی، همچنان بر لزوم احتیاط تأکید شد.

در این نشست بر تسهیل تدریجی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای اعضای اوپک پلاس، تنظیم سرعت تسهیل کاهش تولید بر اساس شرایط بازار، توافق دوازدهمین نشست وزارتی این ائتلاف برای تسهیل کاهش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه ژانویه ۲۰۲۱ و تعدیل کاهش تولید از رقم روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تأکید شد.

تعدیل کاهش تولید برای ماه‌های فوریه و مارس ۲۰۲۱ مطابق سهمیه یادشده در جدول زیر اجرا می‌شود، درباره تعدیل تولید آوریل و ماه‌های پس از آن در نشست ماهانه وزارتی اوپک پلاس و بر اساس معیارهای توافق‌شده در دوازدهمین نشست وزارتی این ائتلاف تصمیم‌گیری می‌شود.



اعضا در این نشست همچنین بر ضرورت تداوم نظارت دقیق بر بنیان‌های بازار، از جمله عرضه نفت کشورهای غیرعضو توافقنامه همکاری و تأثیر آن بر توازن بازار جهانی نفت و ثبات کلی بازار تأکید کردند.

در این نشست یادآوری شد که سطح پایبندی بالای اعضا به‌طور قابل توجهی به توازن و ثبات بازار کمک کرده است. کشورهای عضو و غیر عضو اوپک از ماه‌ مه تا نوامبر پارسال حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون بشکه از عرضه جهانی نفت کاسته‌اند، این رقم شامل کاهش‌های داوطلبانه تولید هم می‌شود که نقش مهمی در بازگرداندن تعادل به بازار نفت داشته است.

در این نشست با تأکید بر شرایط استثنایی سال ۲۰۲۰ که تعادل میانگین پنج‌ساله ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) را بر هم زد، توصیه شد میانگین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ معیاری شاخص‌تر است، در حالی که آنها اکنون حفظ میانگین پنج‌ساله اخیر را در نظر دارند.

افزون بر این، در سیزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس از کشورهای شرکت‌کننده، به‌ویژه امارات متحده عربی و آنگولا، که فراتر از انتظار عمل کرده‌اند، قدردانی شد.

در همین حال، بر اهمیت پایبندی کامل به سهمیه‌های کاهش تولید و جبران تخلف‌ها مطابق موارد مطرح‌شده در نشست‌های یازدهم و دوازدهم وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس، با هدف بازگشت توازن به بازار نفت و جلوگیری از تأخیر در این روند تأکید شد.

در سیزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس از اعضایی که به سهمیه کاهش تولید خود پایبند نبوده‌اند خواسته شد تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶ دی‌ماه) برنامه‌هایشان را برای جبران تخطی از سهمیه تولید  به دبیرخانه اوپک ارائه دهند.

در این نشست مقرر شد نشست بعدی کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) سوم فوریه ۲۰۲۱ (۱۵ بهمن‌ماه) برگزار شود و به دنبال آن نشست بعدی این کمیته در سوم مارس ۲۰۲۱ (۱۳ اسفندماه) و نشست بعدی وزیران نفت و انرژی تولیدکندگان عضو و غیرعضو اوپک چهارم مارس ۲۰۲۱ (۱۴ اسفندماه) برگزار شود.