معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

آغاز اجرای طرح‌های تولید پروپیلن از پروپان در ماهشهر

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از آغاز اجرای طرح‌های تولید پروپیلن از مسیر پروپان (PDH) در منطقه ماهشهر خبر داد.


بهزاد محمدی ضمن بازدید از طرح‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر گفت: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، مرکز نخست توسعه صنعت پتروشیمی است، به‌طوری‌ که یک سوم از مقادیر کل تولید و درآمد صنعت پتروشیمی به این منطقه اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰ درصدصنعت پتروشیمی در ماهشهر مستقر شده است، افزود: یکی از اهداف و برنامه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این منطقه، اجرای طرح‌های صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و توسعه آن در منطقه است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر اهمیت بازدیدهای میدانی از روند اجرای طرح‌های پتروشیمی، یکی از اهداف این بازدیدها را واکاوی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی مجریان طرح‌های پتروشیمی به‌ویژه طرح‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی دانست و ادامه داد: چهار طرح انیدریدمالئیک پتروکیمیای ابن‌سینا، طرح‌های PDH سلمان فارسی و هیرسا پلیمر سهند و نیز پتروناد آسیا برای نخستین بار در کشور در دست اجرا هستند.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌های این شرکت در جهش سوم صنعت پتروشیمی تولید پروپیلن از مسیر پروپان است، گفت: پروپیلن از محصولات حیاتی صنعت پتروشیمی است که پروژه PDH سلمان فارسی آغازی برای افزایش تولید ظرفیت‌های این محصول گران و ارزشمند در این صنعت است.

هدف‌گذاری برای بهره‌برداری از پتروشیمی سلمان فارسی در ۱۴۰۱

وی با اشاره به اینکه پروژه پتروشیمی سلمان فارسی که نخستین طرح در زنجیره تولید پروپیلن از مسیر پروپان در سبد جهش سوم صنعت پتروشیمی است، تصریح کرد:  این طرح با دانش فنی خارجی در حال اجراست، امیدواریم در سال ۱۴۰۱ با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تولید پروپیلن به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره پروژه شرکت پتروشیمی پتروکیمیای ابن‌سینا گفت: طرح انیدریدمالئیک این شرکت پتروشیمی در سبد طرح‌های جهش دوم است که امیدواریم این طرح در بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

وی درباره اجرای طرح PDH پتروشیمی هیرسا پلیمر سهند، یادآور شد: این طرح پتروشیمی از دیگر طرح‌های تولید پروپیلن از مسیر پروپان و تکمیل زنجیره تا تولید پلی‌پروپیلن است که هم‌اکنون با تأمین شدن دانش‌فنی، پیش‌بینی می‌شود این طرح در سبد جهش سوم تا سال ۱۴۰۱ با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن به بهره‌برداری برسد.

محمدی با اشاره به اجرای طرح‌های صنایع پایین‌دستی در منطقه ماهشهر، درباره طرح پتروناد آسیا گفت: این طرح یکی از جذاب‌ترین طرح‌های پتروشیمی در بخش صنایع پایین‌دستی است که سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد و با بهره‌برداری از این طرح، صنعت پتروشیمی از واردات آمین‌های (MDEA) مورد نیاز صنعت بی‌نیاز خواهد شد. 

معاون وزیر نفت پس از بازدیدهای میدانی از طرح‌های پتروشیمی، در نشست‌هایی که با حضور مدیران و مجریان این طرح‌ها برگزار شد، تاکید کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بحث‌های تامین خوراک، دسترسی به امکانات، یوتیلیتی‌ها و زیرساخت‌ها، رفع چالش‌ها و موانع پیش‌رو اجرای طرح‌های پتروشیمی تلاش و اهتمام ویژه‌ای دارد، ولی در مقابل انتظار داریم که طرح‌های پتروشیمی نیز نسبت به اجرای تعهدها و برنامه‌های خود متعهد باشند.