97 میلیارد دلار پروژه جدید پتروشیمی در ایران در دست اجرا است

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: درحال حاضر 125 طرح پتروشیمی با مجموع ارزش سرمایه‌گذاری حدود97 میلیارد دلار در دست اجرا است.
- اخبار اقتصادی -

به گزارش تجارت نفت به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا نکویی، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اولین همایش سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی اظهار داشت: تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی تا پایان برنامه هشتم توسعه که مورد تأکید مقام معظم رهبری هستند، نیازمند تأمین مالی سازنده حدود 7 میلیارد دلار است.

وی افزود: با دستور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تمامی طرح های سرمایه گذاری که سال گذشته تدوین شده بودند، مورد بازنگری قرار گرفت و با توجه به نیاز کشور برخی از طرح های پتروشیمی حذف و برخی دیگر برای اجراء جایگزین شد.

نکویی با بیان اینکه "مقام معظم رهبری از سال 1375 تاکنون بارها به تکمیل زنجیره ارزش و تأمین مالی صنایع پایین دستی تأکید داشته اند و دیدگاه های ایشان سرلوحه کار ما قرار گرفته"، گفت: در حال حاضر ظرفیت صنعت پتروشیمی 92 میلیون تن است و براساس برنامه ریزی های صورت گرفت، ظرفیت صنعت پتروشیمی در برنامه توسعه هفتم به حدود 141 میلیون تن و در برنامه هشتم توسعه به حدود 200 میلیون تن می رسد.

وی ادامه داد: درحال حاضر 125 طرح پتروشیمی با مجموع ارزش سرمایه‌گذاری حدود97 میلیارد دلار در دست اجرا است و تعداد مجتمع های پتروشیمی تا سال 2032 به 179 مجتمع افزایش پیدا خواهد کرد.

نکویی مناطق ماهشهر، عسلویه، کنگان، پارسیان، چابهار و قشم را به عنوان هاب های صنعت پتروشیمی ایران معرفی کرد و گفت: در حال حاضر در منطقه ماهشهر 20 طرح با سرمایه گذاری 7.4 میلیارد دلار و ظرفیت 5.9 میلیون تن و در منطقه عسلویه 22 طرح با سرمایه گذاری بیش از 22 میلیارد دلار و ظرفیت حدود 28 میلیون تن در دست احداث است.

وی افزود: همچنین در مناطق کنگان، سیراف و دیر 14 طرح با سرمایه گذاری بیش از 11.5 میلیارد دلار و ظرفیت حدود 14 میلیون تن و در منطقه انرژِی بر پارسیان نیز 11 طرح با بیش از 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری و ظرفیت تولید حدود 14.5 میلیون تن در دست اجراست.

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در منطقه چابهار 3 طرح با سرمایه گذاری حدود 5 میلیارد دلار و ظرفیت تولید 9.1 میلیون تن و در جزیره قشم نیز، 4 طرح با سرمایه گذاری بیش از 5 میلیارد دلار و ظرفیت حدود 10.5 میلیون تن عملیات اجرایی خود را آغاز کرده اند.