رئیس‌جمهور:

توان فروش نفت پس از برجام افزایش یافت

رئیس‌جمهوری گفت: پس از برجام توان رقم فروش نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید، همچنین هزینه انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران که از صندوق توسعه ملی بوده، از محل فروش نفت در پسابرجام به‌دست آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، بعدازظهر سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت‌ماه) در دیدار جمعی از اصحاب رسانه با اشاره به همکاری دولت با رسانه‌ها، گفت: تلاش دولت بر این بوده است که رفتار و همکاری مناسبی با رسانه‌ها داشته باشد، به‌گونه‌ای که به ابزار رسانه راحت‌تر دسترسی و برای بیان حقایق آزادی کامل داشته باشند و داده‌های لازم در اختیارشان قرار گیرد.

وی با اشاره به دستاوردهای مهم و تاریخی دولت در مذاکرات برجام و برداشته شدن قطعنامه‌های شورای امنیت و خارج شدن از ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل متحد و پایان دادن به پرونده مطالعات ادعایی (PMD)، افزود: علت اینکه مردم واقعیت‌های دولت یازدهم و دوازدهم را در این زمینه‌ها نمی‌دانند به‌دلیل سیاه‌نمایی‌هایی است که رسانه‌های قدرتمند در خارج از کشور و برخی در داخل انجام داده‌اند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه وظیفه داریم در حد توان واقعیت‌ها را به مردم بیان کنیم، تصریح کرد: پس از برجام توان فروش نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و اعتبار تمام طرح‌هایی که سال ۹۹ در روزهای پنجشنبه به افتتاح ‌رسید، بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که در سایه برجام به‌دست آمده است، همچنین هزینه انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران که از صندوق توسعه ملی بوده، از محل فروش نفت که پس از برجام حاصل شد، به‌دست آمده است.

روحانی با بیان اینکه توافق هسته‌ای برجام صددرصد به نفع کشور بود، عنوان کرد: البته ممکن است به همه آنچه مدنظر داشتیم نرسیده باشیم، اما بی‌شک بیش از ۸۰ درصد انتظارها برآورده شده است، به‌گونه‌ای که پس از برجام و در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و تورم در مواردی تک‌رقمی شد و محال است که این دستاورد بزرگ در تاریخ مستور بماند.

وی گفت: ترامپ این توافق را زیر پا گذاشت و باعث شد فشارهای زیادی به کشور تحمیل شود و تأسف‌آور این است که عده‌ای به جای اینکه بگویند آمریکا و ترامپ جنایت کردند به دولت تهمت می‌زنند که ناکارآمد بوده است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: همان‌طور که در جنگ هشت ساله تنها بودیم در جنگ اقتصادی ۳.۵ ساله هم تنها بودیم و هیچ‌کس حاضر نبود حتی یک کشتی نفت از ایران بخرد، اما با این حال دولت توانست معیشت مردم را تأمین کند و حاضر نشدیم کالاهای اساسی را کوپنی کنیم.

روحانی افزود: از ۳.۵ سال اخیر بیش از چهار سال قبل که در آن شاهد دستاوردهای بزرگی بودیم راضی هستم، زیرا در این مدت شاهد مقاومت و ایستادگی مردم در کنار مقام معظم رهبری و دولت در برابر جنگ اقتصادی دشمن بودیم و این در تاریخ بی‌نظیر است.